Jangan lupakan-Nya

Ketika diri leka dan lalai, hati berada dalam keadaan gundah gulana.

Ketika diri alpa dan lupa, hati meronta-ronta merindu-Nya.

Ketika diri kita lupakan Allah, Allah tidak pernah melupakan kita.

Ketika diri kita dirasakan tidak disayangi oleh insan, Allah tetap mengasihi dan menyayangi kita.

Masakan tidak. Allah tetap memberikan kita udara untuk dihirup saban saat dan ketika. Allah tetap memberikan kita rezeki di atas muka bumi-Nya. Allah tetap melindungi kita dari bala dan bencana. Jika ditimpakan sakit ke atas kita bukannya Allah tidak sayang. Sayang, cuma Allah mahukan kita mengingati-Nya.

Allah itu Maha Pemurah dan Penyayang. Masa yang diberikan kepada kita 24 jam sehari. Dia cuma meminta kita mengingati-Nya secara wajib hanya 5 kali sehari. 1 kali cuma 5-10 minit sahaja. 5 kali hanyalah 25 - 50 minit sahaja. Masa-masa lain, Allah membenarkan kita untuk mencari rezeki, ilmu, berehat, bersosial di atas muka bumi-Nya.

Maha Suci Allah, ketika kita melupai-Nya, tidak sedikit pun ketika Dia melupai kita. Ketika kita ditimpa musibah dan bencana dan memohon pertolongan-Nya, diperkenankan permohonan kita.

Hati kecil menangis mengenangkan kebesaran-Mu Ya Allah. Hati kecil ini sebak mengingati bahawa Engkau masih menyayangiku Ya Allah. Hati kecil ini terasa bahagia bila rukuk dan sujud menghadap-Mu, Ya Allah. Hati kecil ini terasa amannya dunia ini apabila Engkau menunjukkan kebesaran-Mu Ya Allah. Sesungguhnya tidak mampu untuk merangkapkan kata lagi Ya Allah. Aku hanyalah hamba-Mu yang kerdil Ya Allah. Amanah-Mu kepadaku amatlah besar Ya Allah sehinggakan aku rasa amat tidak mampu menanggungnya Ya Allah.

Ya Allah, tunjukkanlah kepadaku jalan yang lurus. Berkatilah rezekiku Ya Allah. Jika Engkau ingin menamatkan kehidupanku di atas muka bumi-Mu ini, maka tamatkanlah kehidupanku dalam keimanan. Ampunkanlah dosa hamba-hamba Mu sama ada yang masih hidup dan telah mati Ya Allah.

No comments: