Kereta

Aku bawak kereta ku pergi workshop ari nih. Tukar tayar baru (empat-empat) sambil mintak diaorg check segala macam part dalam kereta ku itu. Itu pun sebab bawak keta pun tak best. Berat semacam je. Pastu tayar kena pam selalu especially tayar depan. Jugak brek kereta ku yang lambat nak respon. Bawak-bawak, mekanik cakap "Tayar lu dah botak". Isk..isk..aku admit ler yang tepi tayar tuh dah nampak botak tapi bunga nampak cam ok lagi pun takkan dah botak. Anyway, memang niatku nak tukar tayar, so, aku pun cakap ler untuk tukar empat-empat. Aku amik tayar Continental tapi aku dah lupa nombor pada tayar tu apa. Tapi apa-apa pun aku bawak sedap je lepas tukar tuh.

Tayar ku tengah ditukar kepada yang baru


Lepas diaorg dah tukar, sorang mekanik tuh bawak keta aku pegi untuk test drive. Pas tu masuk balik workshop untuk buat alignment. Diaorg guna WinAlign nyer sistem. Bila pasang je alat-alat tu nampak ler tayar keta aku yang dah herot-herot. Tak selari pun. So, mekanik tu cakap sebab aku hentam lubang yang dalam. Hah yea. Hentam lubang kat parking depan Queensbay. Tobat dah pas ni aku tak nak dah masuk parking tuh. Kalau tak nanti tak pasal-pasal kena hulur RM 60 untuk wat balik alignment + ganti skru dalam tuh.

Tengah buat alignment


Dah abih buat alignment diaorg pegi test drive lagi sekali. Pas tu mekanik cakap dah ok. Handling pun ok. Aku masuk-masuk keta yea sungguh. Pergh best. Pastu pegi kedai aksesori untuk ganti alarm + wiper ku yang sudah jahanam. Alarm memang dah jahanam lama dah. Wiper lak asyik tinggal line je kalau dia wipe air dari cermin depan. Tensen. Dekat 30 minit gak tukar alarm. Tapi ku amat ler puas hati dengan alarm tersebut.

So, total damage ari nih dengan campur-campur segala menda-menda aksesori yang aku beli ada ler dlm RM1000++. Tayar dengan alarm ler yang amik banyak. Tayar adalah dalam RM700++ dan alarm dlm RM220. Tak ke dah sampai RM1k kat situ. Aduih. Tapi apa-apa hal pun janji bila bawak rasa selamat.

No comments: