Isu Lojing

Sorry folks. This entry will be fully in Malay.

Dari mula isu Lojing nih diutarakan oleh pihak TV3, aku nak jugak komen tapi aku simpan. Nak tengok sampai mana salah menyalah nih akan berterusan. Malu jugak jadik rakyat Malaysia bila isu nih diketengahkan oleh media. Kerajaan pusat salahkan kerajaan Kelantan, kerajaan Kelantan sekarang salahkan kerajaan Kelantan dulu. Pastu timbul pulak surat dari Pejabat Menteri Besar yang tak benarkan pegawai dari Jabatan Perhutanan untuk tak memberi komen pasal isu Lojing. Kalau aku jadik Menteri Besar Kelantan, aku pun takkan bagi komen lagi. Bodoh la kalau komen. Tengok je sekarang nih. Segala komen masuk paper atau tv. Tapi banyak isu tak jelas lagi :

1. Siapa luluskan penebangan hutan kat Lojing? Kalau ikut waktu aku belajar dulu-dulu, Jabatan Perhutanan kena bagi kelulusan untuk projek dijalankan di kawasan tersebut. Patutnya Kementerian Alam Sekitar pun kena turut terlibat untuk meluluskan. Lojing tuh tempat tadahan air, tempat 'penapisan' udara. Ish, mesti sape-sape tebang pokok tuh tak penah belajar Geografi.

2. Siapa dapat manfaat dari pendedahan isu Lojing? Memang la penduduk Malaysia. Baru kita tahu bila kita tengah susah untuk adapt dengan taraf hidup yang makin tinggi senang2 mak bapak dia je tebang hutan yang dah mungkin lagi tua dari dia. Ish, aku sumpah mati la orang tebang kawasan tadahan air tuh.

3. Siapa yang dapat kekayaan dari penjualan hasil kayu balak dan projek pertanian yang dijalankan di Lojing?

4. Kenapa baru sekarang dedah? Kalau aku tengok kemusnahan kat situ, macam dah lama. Persoalannya, kenapa bila sekarang ada ura-ura pilihanraya akan dijalankan tahun nih, baru semua tergedik-gedik nak turun padang? Kenapa tak sebelum nih? Persoalan sekarang kenapa? Bukan aku tak suka. Aku suka. Biar orang-orang yang tamak haloba (yang terlibat dalam projek tu) duduk dalam jail. Tak yah masuk dlm jail la. Sebab dok dalam jail duit aku jugak tanggung makan minum diaorg. Apa kata campak je dari atas Lojing tuh. Biar sepanjang diaorg jatuh dari bukit tuh, diaorg dapat tengok kemusnahan yang diaorg buat. Kalau diaorang cedera ringan je, campak lagi sampai kaki tangan diaorg patah. Lepas tuh, biar diaorg rawat sendirik. (Patutnya ahli Parlimen kena buat akta kejam macam nih. Baru orang takut. Kalau terima rasuah, bakar semua duit rasuah tu depan mata diaorg. Muahahahaa).

Tapi apa-apa pun wahai kerajaan negeri Kelantan dan kerajaan Malaysia, bekerjasama la antara satu sama lain. Jangan la salah menyalah. Bodo aa korang nih. Suruh kakitangan kerajaan kerja dengan produktif, jangan salah menyalah. Tapi nih tengok, orang-orang kat atas tunding menuding, so, macam manalah orang-orang kat bawah nih tak ikut. Aduih...Fikir laa. Pak Lah marah jangan jawab menjawab dalam media. Nih pun jawab menjawab dalam media la pasal isu Lojing nih.

Ish..pening aa. Aku tak rasa pun orang-orang besar baca blog aku. Cuma entah ler. Rasa cam terkilan. Be gentleman la. Terima la kenyataan kedua-dua kerajaan bersalah. Kerajaan negeri salah, kerajaan persekutuan salah. Pastu selesaikan la masalah tuh dengan produktif. Jangan la bergaduh-gaduh dalam media nih. Tak elok bebudak bawah umur tengok.

No comments: