Petronas

Aku tengok 'Talk Show' dengan Pengerusi & CEO Petronas. Boleh tahan jugak la 'Talk Show' tu. Terbukak minda sket. Cuma yang kecewa, kenapa ada SMS-SMS yang tak berfaedah / berunsur manja yang dihantar oleh rakyat Malaysia?

Dan ada satu SMS bertanyakan ke mana 300++ billion royalti dari Petronas dibelanjakan? Tengok sekeliling la sape-sape yang tanya tu. Korang ingat klu tak de duit royalti tu boleh ke kerajaan tanggung IPTA yang dah masuk berpuluh ni? Pastu kalau tak de duit royalti tu, boleh ke kerajaan buat projek pembangunan. Granted, mungkin kita boleh dapat lebih lagi. Sebab tu kita kena kurangkan korupsi dalam agensi kerajaan.

Aku nak share sket. Ada orang bawah-bawah cakap, "Orang kat atas 'makan' lagi besar, so apa salahnya orang bawah nak merasa sket." Persepsi yang salah ni la yang mendorong gejala rasuah di kalangan staf-staf kerajaan.

Personally, aku tak marah harga minyak naik cuma kenaikan secara mendadak. Kalau budget negara diuruskan dengan baik tak de masalah. Nih asyik-asyik projek delay + kos meningkat. Memang tak best la kan. Pastu cakap kerajaan tak cukup untuk tanggung subsidi. Sedangkan kos overrun di merata tempat. Patutnya buatlah kenaikan secara berperingkat. Naik 10 sen ke. Bagi orang dapat adapt dulu.

Cuma kesian jugak kat orang miskin. Dah ler tak de kereta = tak dapat subsidi. Harga barang semua naik. Dulu mungkin RM10 dapat makan satu family tapi mungkin sekarang tak cukup. Apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan dan masyarakat untuk bantu golongan keluarga miskin ni? Kalau tak cukup untuk kerajaan tanggung, tak boleh ke kita guna duit zakat untuk bantu golongan-golongan miskin. Daripada disalah guna (dengar-dengar cerita), better lagi baik untuk bantu golongan ni + bagi biasiswa pada pelajar-pelajar cemerlang + guna serba sedikit untuk pembangunan negara (projek rumah untuk rakyat termiskin misalnya). Anyway, dah melalut banyak.

For those people who wanted to read Petronas Annual Report, please go to this link.

No comments: